101 Autonasennus

Tulosta
Sähköposti
AddThis Social Bookmark Button

autoasennus_muokattu2

Yhteystiedot

Lajivastaava Matti Pannula, puh. 040 341 5529
Lajin varavastaava Jaakko Jalkanen, puh. 040 341 5504

Kilpailijat

101_autonasennus_antti_korhonen_verkkoon 101_autonasennus_antti_tuomainen_verkkoon 101_autonasennus_teppo_kirjavainen_verkkoon 101_autoasennus_eelis_ylikoski_verkkoon
Antti Korhonen,
Kainuun ammatti-
opisto, Kajaani
Antti Tuomainen, Savon ammatti- ja aikuisopisto, Kuopio
Teppo Kirjavainen, Koulutuskeskus Tavastia
Eelis Ylikoski,
Oulun seudun ammattiopisto,
Kempele
101_autonasennus_henri_tyni_verkkoon 101_autonasennus_anssi_kivijrvi_verkkoon 101_autonasennus_rauli_nordstrm_verkkoon 101_autonasennus_jussi-katajisto_verkkoon
Henri Tyni,
Pohjois-Karjalan ammattiopisto, Joensuu
Anssi Kivijärvi, Raahen ammattiopisto
Rauli Nordström,
Raahen ammattiopisto
Jussi Katajisto, SATAEDU, Kankaanpää

Yleiskuvaus kilpailulajista

Ajoneuvoasentaja huoltaa, korjaa ja varustelee uusia ja käytettyjä autoja asiakkaan toiveet sekä ympäristön ja kestävän kehityksen huomioiden.

Ajoneuvoasentaja tarvitsee työssään monia teknisiä perustaitoja: koneenasennustaitoja, sähkötekniikan osaamista sekä kykyä toimia erilaisten ihmisten kanssa muuttuvissa työ- ja asiakaspalvelutilanteissa. Tietotekniikan perusosaamisen lisäksi sähköjärjestelmien vianhakutilanteissa tarvitaan kykyjä toimia järjestelmällisesti erilaisten mitta- ja testilaitteiden kanssa.

Kilpailutehtävillä mitataan monipuolisesti erilaisten ajoneuvoasentajan työssä tarvittavien taitojen hallintaa.

Kilpailun luonne

Kilpailu on yksilökilpailu.

Osaamisvaatimukset

Kilpailun osaamisvaatimukset perustuvat sekä monitaitoisen automekaanikon työtehtävien osaamisvaatimuksiin että seuraaviin autoalan perustutkinnon autotekniikan koulutusohjelman pakollisiin ja valinnaisiin tutkinnon osiin:

  • auton tai moottoripyörän huoltaminen
  • auton korjaaminen
  • moottorin ja voimansiirron huolto ja korjaus
  • sähkövarusteiden mittaus ja korjaus.

Kilpailutehtävät

  • Auton laaja määräaikaishuolto, 20 pistettä.
  • Määräaikaiskatsastustarkastus, 10 p.
  • Auton alustan komponenttien uusinta, 15 p.
  • Jarrujärjestelmän korjaus, 15 p.
  • Eri sähköjärjestelmien vianetsintä ja korjaus, 35 p.
  • Pyöränkulmien mittaus ja säätö, 15 p.

Mikäli kilpailija vaarantaa itsensä tai muiden turvallisuuden, voidaan kilpailusuoritus keskeyttää.

Arvioinnin rakenne

Kilpailutehtävät muodostuvat kahdeksasta erikseen arvioitavasta tehtävästä. Arviointikriteerit perustuvat autotekniikan koulutusohjelman tutkinnon perusteiden kiitettävän (K3) tason kriteereihin.

Arvioinnissa kiinnitetään huomiota työnlaatuun, oikeisiin työmenetelmiin sekä kilpailijan kykyihin ja taitoihin toimia automekaanikkona, asiakaspalvelijana osana autoliikkeen toimintaa. Erilaiset kestävän kehityksen näkökulmat on huomioitu arvioinnissa esimerkiksi ergonomian ja jätteiden lajittelun muodossa.

Arviointi toteutetaan objektiivisena arviointina. Maksimi pistemäärä on 100 pistettä, ja pistelaskuun käytetään CIS-pistelaskujärjestelmää.

Kilpailussa käytettävät materiaalit, laitteet, työvaiheet ja lajialue

Noin 500 m2 kokoiselle lajialueelle sijoitetaan kahdeksan auton huolto / korjauspisteeksi varusteltua kilpailupistettä. Kaikki pisteet on varustettu kyseiseen tehtävään sopivilla nostimilla, työpöydillä sekä työkaluilla ja muilla laitteilla.

Kilpailutehtävät tehdään seuraavanmerkkisiin henkilöautoihin tai niidenkomponentteihin: Audi, BMW, Toyota ja Volvo

Kilpailijoiden käytössä on vähintään seuraavat testilaitteet ja muut välineet:

  • Kaikki tarvittavat työkalut ja mittalaitteet
  • Tarvittavat merkkikohtaiset testilaitteet
  • AutoCom-järjestelmätesteri
  • TEXA-järjestelmätesteri
  • Bosch-järjestelmätesteri
  • Hunter-pyöräsuuntauslaitteet
  • Ilmastointijärjestelmän huoltolaitteet
  • Renkaiden tasapainotuslaitteet
  • Tarvittava korjaamokirjallisuus
  • Autodata

Kilpailujen aikataulu

Taitaja2012 finaalikilpailu on kolmepäiväinen:

24.4. klo 9 - 17
25.4. klo 9 - 18
26.4. klo 9 - 13

Mitä kilpailijan on itse tuotava kilpailupaikalle

Kilpailijan on tuotava itse henkilökohtaiset turvakengät. Halutessaan kilpailija voi tuoda paikalle myös muita henkilökohtaisia suojavälineitä sekä taskumallisen työvalaisimen. Kilpailijoiden työasut tulevat kilpailun järjestäjältä.

Lajiohjausryhmä

Matti Pannula, Jyväskylän ammattiopisto
Jaakko Jalkanen, Jyväskylän ammattiopisto
Matti Vatanen, Kainuun ammattiopisto (Päätuomari)
Timo Mannerheimo, Pohjois-Karjalan ammattiopisto
Ari Lybeck, Savonlinnan ammatti- ja aikuisopisto
Markus Malinen, Savon koulutuskuntayhtymä
Petri Heiskanen, Savon koulutuskuntayhtymä
Timo Repo, Opetushallitus
Timo Ylönen, Hämeen Autovaruste Oy

 

 

Yhteistyössä:

pkky_verkkoon_145px

laakkonen_verkkoon

wurth_verkkoon

diagno_verkkoon

hmeen_auto_verkkoon

kainuu_verkkoon

mercedes-benz_verkkoon

sami_verkkoon

savon_ammatti-_ja_aikuisopisto_verkkoon

sovella_verkkoon

skoda_verkkoon

suomen_tyokalu_verkkoon

tecalemit_verkkoon

wihuri_tekninen_kauppa_verkoon

toyota_verkkoon