102 Autokorinkorjaus

Tulosta
Sähköposti
AddThis Social Bookmark Button

autokorinkorjaus_muokattu2

Yhteystiedot

Lajivastaava Aulis Rekonen, puh. 040 341 5521
Lajin varavastaava Matti Heinänen, puh. 040 341 5536

Kilpailijat

102_autokorinkorjaus_mikael_korkiakoski_verkkoon 102_autokorinkorjaus_roope_aarnio_verkkoon 102_autokorinkorjaus_tomi_kervinen_verkkoon 102_autokorinkorjaus_jani_ohenoja_verkkoon
Mikael Korkiakoski, Omnian ammatti-
opisto, Espoo
Roope Aarnio, Omnian ammatti-
opisto, Espoo
Tomi Kervinen, Helsingin tekniikan alan oppilaitos
Jani Ohenoja,
Oulun seudun ammattiopisto, Haukipudas
102_autokorinkorjaus_henri_syrjl_verkkoon 102_autonkorikorjaus_tommy_perjus_verkkoon

Henri Syrjälä,
Oulun seudun ammattiopisto, Haukipudas
Tommy Perjus,
Yrkesakademin i Österbotten, Vaasa

Yleiskuvaus kilpailulajista

Lajin kilpailutehtävät pohjautuvat autokorinkorjaajan koulutusohjelman tutkinnon perusteiden kiitettävän (K3) tason vaatimuksiin.

Autokorikorjaajan on hallittava esimerkiksi asiakaspalvelu, kolariautolle vaurioanalyysin ja kustannusarvion tekeminen, mittalaitteiden käyttö, pintapeltien oikaisu eri pintaoikaisujärjestelmillä, hitsattavien korinosien vaihto, ruuvikiinnitteisten osien vaihto, muovikorjaus sekä lasien vaihdot. Autokorinkorjaaja tekee korjattavat alueet valmiiksi automaalarille luovutettavaksi.

Kilpailun luonne

Kilpailu on yksilökilpailu.

Osaamisvaatimukset

Ammatin ydinosaaminen on kolarivaurioiden korjaaminen. Kolari voi vaurioittaa auton tekniikkaa, korirakennetta ja kosmeettisia pintoja.

Korimateriaalien tunteminen ja niiden korjausmenetelmien hallinta ovat välttämättömiä nykyturvatekniikan autoissa. Autovalmistajien korikorjauksen ohjeiden oikea tulkitseminen ja ohjeiden noudattaminen ovat välttämättömiä turvallisen lopputuloksen saavuttamiseksi.

Hitsaustaidot erilaisilla laitteilla ovat hyvin oleellinen osa korikorjausta. Kilpailijan on hallittava myös erilaiset mittaus- ja testauslaitteiden käyttö. Maalauksen jälkeinen varustelu ja laadun varmistus kuuluvat myös ammattiin.

Kilpailutehtävät

Kilpailijoiden tehtävänä on suorittaa kolaroidun henkilöauton vaurioanalyysi ja korjauskuntannuslaskelman tekeminen sekä laskelman selvittäminen asiakkaalle.

Vauriokorjaukset suoritetaan henkilöautoon siten, että työ olisi luovutuskunnossa automaalarille.

  • Vaurioanalyysi / kustannuslaskelma
  • Asiakaspalvelu
  • Auton korinosien irroitus / kiinnitys, sovitus
  • Auton vauriomittaus Autorobot EZCalibre-mittalaitteella
  • Pintapeltien vaihto, hitsaus ja hionta
  • Muoviosien korjaus
  • Turvalaitevian etsintä, korjaus ja testaus
  • Lasin vaihto
  • Erikoiskoe, ennalta ilmoittamaton tehtävä

Kilpailutehtävien suunnittelussa pyritään seuraamaan autokoritekniikan ja korjaamovaatimusten kehitystä. Kilpailutehtävät ovat työelämälähtöisiä.

Arvioinnin rakenne

Arvioinnissa kiinnitetään huomio työnlaatuun, käytettyyn aikaan, ympäristöasioihin, työturvallisuuteen sekä taloudellisiin näkökohtiin työsuorituksessa.

Tuomaristo ratkaisee kilpailijoiden paremmuusjärjestyksen kilpailussa määrittämällä pisteet jokaiselle kilpailijalle. Käytetään CIS-pistelaskujärjestelmää, jossa lajin maksimipisteet ovat 100 pistettä. Mikäli kilpailija vaarantaa itsensä tai muiden turvallisuuden voidaan kilpailusuoritus keskeyttää.

Tehtävien arvioinnissa pyritään pääsääntöisesti objektiiviseen arviointiin. Tuomarit antavat selvityksen oikeasta suorituksesta, jonka pohjalta saada ko. osion maksimipisteet. Näin kilpailusuoritusta arvioidaan jokaisen tehtävän päätyttyä.

Työtehtävissä arvioidaan yleisesti työn jälki ja työturvallisuus. Yksityiskohtainen arviointi selviää aina kunkin tehtävän arviointiohjeesta, josta pääkohdat kerrotaan kilpailijoille ennen tehtävän suorittamista.

Tuomaristo antaa jokaiselle kilpailijalle suullisen palautteen kilpailusuorituksesta kilpailun jälkeen, kilpailijan niin halutessa. Tulokset julkistetaan päivittäin.

Kilpailussa käytettävät materiaalit, laitteet, työvaiheet ja lajialue

  • Vaurioanalyysi/korjauskustannusarvio tehdään WinCABAS-ohjelmalla
  • Matalanostin
  • Autorobot EZCalibre - mittalaite
  • Kemppi Minarc 200 hitsauslaite
  • Muoviosien korjaukset käyttäen 3M menetelmiä
  • AutoCom testeri
  • Lasin vaihdossa on käytössä Würth tuotevalikoima
  • Würth paineilmatyökalut
  • Würth käsityökalut (tarkempi lista ilmoitetaan finalistelle 6.4.2012 menessä)

Koneiden ja laitteiden käyttökoulutus annetaan 23.4.2012, opastusta tarvittaessa työn aikana

Kilpalijoille on suojavaatetus ja henkilökohtaiset suojaimet järjestäjän puolesta.

Kilpailu suoritetaan Autokorinkorjaukselle varatulla 424 m2 alueella.

Kilpailujen aikataulu

Kilpailijat tekevät tehtävät kilpailuaikataulun ja ennalta ilmoitetun kilpailuohjelman mukaan. Kilpailu on neljäpäiväinen, finaalitehtävä suoritetaan kolmen päivän aikana

23.4 klo 12.00 - 16.00 Ilmoittautuminen, lajialueeseen tutustuminen ja laitekoulutus
24.4 klo 9.00 -17.00 1. kilpailupäivä
25.4 klo 9.00 - 18.00 2. kilpailupäivä
26.4 klo 8.00 - 13.00 3. kilpailupäivä

Mitä kilpailijan on itse tuotava kilpailupaikalle

Kilpailija tuo omat turvakengät.

Tuomarit

Tulossa.

Lajiohjausryhmä

Aulis Rekonen, Jyväskylän ammattiopisto, lajivastaava
Matti Heinänen, Jyväskylän ammattiopisto, lajin varavastaava
Jari Wiman, Oulun seudun koulutuskuntayhtymä (Päätuomari)
Matti Ylönen, Savon ammatti- ja aikuisopisto
Kari Määttä, Oulun seudun koulutuskuntayhtymä
Henri Mutanen, Pohjois-Karjalan ammattiopisto
Timo Repo, Opetushallitus
Timo Mikkonen, Jyväskylän autotarvike
Ari Kuniala, Käyttöauto Jyväskylä
Ismo Pässilä, Veljekset Laakkonen

 

 

Yhteistyössä:

 

pkky_verkkoon_145px

 

laakkonen_verkkoon

 

wurth_verkkoon

 

3m_verkkoon

 

ad_varaosamaailma_verkkoon

 

autorobot_verkkoon

 

avk_verkkoon

 

jyvskyln_autotarvike_verkkoon

 

esedu_verkkoon

 

keuda_verkkoonj

 

kemppi_verkkoon

 

kayttoauto_verkkoon

 

ok-auto_verkkoon

 

osao_verkkoon

 

prestia_verkkoon

 

savon_ammatti-_ja_aikuisopisto_verkkoon

 

sovella_verkkoon

 

suomen_tyokalu_verkkoon

 

tecalemit_verkkoon