301 Asiakaspalvelu ja myynti

Tulosta
Sähköposti
AddThis Social Bookmark Button

asiakaspalvelu_ja_myynti

Yhteystiedot

Lajivastaava Antti Ritvonen, puh. 040 341 5836
Lajin varavastaava Heli Juntunen, puh. 040 341 5919

Kilpailijat

301_asiakaspalvelu_ja_myynti_-tuomas_mkinen_verkkoon 301_asiakaspalvelu-ja-myynti_sami_hakala_verkkoon 301_asiakaspalvelu_ja_myynti_mikael_kp_verkkoon 301_asiakaspalvelu-ja-myynti_emmi_lajunen_verkkoon
Tuomas Mäkinen, Valkeakosken ammatti- ja aikuisopisto
Sami Hakala, Vaasan ammattiopisto
Mikael Kääpä,
Etelä-Karjalan ammattiopisto
Emmi Lajunen, Savonlinnan ammatti- ja aikuisopisto
301_asiakaspalvelu_ja_myynti_ilmo_malkavaara_verkkoon 301_asiakaspalvelu_ja_myynti_patrick_nordstrm_verkkoon 301_asiakaspalvelu_ja_myynti_miro_lindblom_verkkoon 301-asiakaspalvelu-ja-myynti-laura-virtanen_verkkoon
Ilmo Malkavaara, Hyria koulutus Oy Patrick Nordström, Keudan ammatti-
opisto, Kerava
Miro Lindblom, Kokkolan kauppaopisto
Laura Virtanen, Tampereen ammattiopisto

Yleiskuvaus kilpailulajista

Laji pohjautuu liiketalouden perustutkinnon, merkonomi, tavoitteisiin ja arvioinnin kriteereihin. Kilpailutehtävät mittaavat asiakaspalvelun kiitettävän tason (3) osaamista.
Asiakaspalvelun ja myynnin tehtäviin kuuluvat erilaiset asiakaspalvelutilanteet.

Kilpailun luonne

Kilpailu on yksilökilpailu.

Osaamisvaatimukset

Kilpailijan on osattava kartoittaa asiakkaan tarpeet, myydä asiakkaan tarpeita vastaavia tuotteita kannattavasti sekä palvella asiakkaita asiakaslähtöisesti. Kilpailussa hänen on osattava huolehtia tuotteiden esillepanosta ja myyntikuntoon saattamisesta. Lisäksi kilpailijan on osattava hoitaa reklamaatiotapauksia.

Kilpailijoiden tulee selviytyä asiakaspalvelutilanteista toisella kotimaisella sekä yhdellä vieraalla kielellä (englanti). Kilpailijan työskentely on yrittäjämäistä, taloudellista ja laadukasta, hyvin organisoitua ja oma-aloitteista sekä suoritettu oikein laittein ja välinein työturvallisuus ja kestävä kehitys huomioiden.

Kilpailutehtävä

24.4.2012

  • Tehtävä 1: Myyntitilanne, Prisma Seppälä, päivittäistavara- ja käyttötavaraosasto

    - Myyntitilanne esittelypisteessä Prisman asiakkaille
    - Tehtävä 2 ½ tuntia / kilpailija

    Painotus 30 %

    Tehtävän julkistamisessa kerrotaan tuoteryhmät (30% muutettavuus voidaan toteuttaa).
  • Tehtävä 2: Tuote-esittely / myyntiedustaja, Paviljonki
    - Menekinedistämistilanne / tuotekoulutus liikkeen henkilökunnalle
    - Tehtävän kesto 30 min.

    Painotus 10 %

    Kilpailijat suorittavat molemmat tehtävät Prisma / Paviljonki -päivän aikana.

25.4.2012

  • Tehtävä 3: Hyllytys / tuote-esittelyn rakentaminen ja myyntitilanteen hoito sekä reklamaatiotilanne, Paviljonki

    Tehtävän kesto 1 h 30 min.

    Painotus 30 %

    Reklamaation hoito

Painotus 10 %

26.4.2012

  • Tehtävä 4: Putoamissuojien myynti, Würth, Paviljonki
    - Würthin tuotteen esittely yritykselle
    - Tehtävän kesto 25 min

    Painotus 20 %

Arvioinnin rakenne

1. Myyntitilanne Prisma Seppälä
2. Tuotekoulutustilanne Paviljonki
3. Myymälän rakentaminen, myyntityö Paviljonki
4. B to B -myynti Paviljonki

Arvioinnin kohteina ovat työprosessi, työmenetelmät ja työvälineiden käyttö, pohjatiedon hallinta, vuorovaikutus, yhteistyö, ammattietiikka ja ongelmanratkaisu.

Pääasialliset arviointikriteerit vaihtelevat tehtävittäin. Lajissa korostuvat kriteereinä viestintä-, esiintymis- ja vuorovaikutustaidot asiakkaan kanssa.

Kussakin kilpailutehtävässä on 3 tuomaria, jotka tekevät arvioinnin itsenäisesti. Arvioinneista tehdään yhteenveto kilpailun päätyttyä päätuomarin johdolla. Näin varmistetaan arvioinnin tasapuolisuus ja oikeudenmukaisuus.

Kilpailussa käytettävät materiaalit, laitteet, työvaiheet ja lajialue

- Ennakkomateriaali kilpailijoille: ohjeet    kisapaikan löytämiseksi, aikataulut, kilpailutehtäväohjeet,  reklamaatio-ohjeet, Taitaja-säännöt

 

  • Laitteet
    - kassapäätteet
    - tietokoneet nettiyhteydellä
    - puhelimet
    - laskimet
    - mikrofonit
  • Työvaiheet
    - Myyntitilanteen valmistelu ja toteutus.
  • Lajialue
    - Prisma Seppälä sekä asiakaspalvelun ja myynnin osasto Paviljongissa

Kilpailujen aikataulu

Tiistai 24.4.2012

Kilpailija Myyntityö, Prisma Palaute Tuotekoulutus
Nro 1
klo 9.00 - 11.30 klo 11.55 - 12.00 klo 13.30 - 14.00
Nro 2 klo 9.00 - 11.30
klo 12.00 - 12.05 klo 14.10 - 14.40
Nro 3 klo 9.00 - 11.30
klo 12.05 - 12.10 klo 14.50 - 15.20
Nro 4 klo 9.00 - 11.30 klo 12.10 - 12.15
klo 15.30 - 16.00
Nro 5 klo 13.00 - 15.30
klo 15.55 - 16.00 klo 9.00 - 9.30
Nro 6 klo 13.00 - 15.30 klo 16.00 - 16.05
klo 9.40 - 10.10
Nro 7 klo 13.00 - 15.30 klo 16.05 - 16.10
klo 10.20 - 10.50
Nro 8 klo 13.00 - 15.30 klo 16.10 - 16.15 klo 11.00 - 11.30

Henkilökohtainen palaute tuotekoulutuksesta heti tehtävän jälkeen, kesto noin 5 min.

Keskiviikko 25.4.2012

Kilpailija Hyllytys / tuote-esittely
Nro 1
klo 9.00 - 10.30
Nro 2 klo 10.40. - 12.10
Nro 3 klo 13.00 - 14.30
Nro 4 klo 14.40 - 16.10
Nro 5 klo 9.00 - 10.30
Nro 6 klo 10.40 - 12.10
Nro 7 klo 13.00 - 14.30
Nro 8 klo 14.40 - 16.10

Palaute noin 5 min. heti tilanteen jälkeen. Kaupan "rakentaminen" 30 min, Kauppa auki 1 h. Tuomarit huolehtivat ajanotosta!

Torstai 26.4.2012

Kilpailija Tuote-esittely Palaute
Nro 1
klo 8.00 - 8.25 klo 12.45
Nro 2 klo 8.30 - 8.55 klo 12.55
Nro 3 klo 9.00 - 9.25 klo 13.05
Nro 4 klo 9.30 - 9.55 klo 13.15
Nro 5 klo 10.00 - 10.25 klo 13.25
Nro 6 klo 10.30 - 10.55 klo 13.35
Nro 7 klo 11.00 - 11.25 klo 13.45
Nro 8 klo 11.30 - 11.55

klo 13.55

Mitä kilpailijan on itse tuotava kilpailupaikalle

Kilpailijan ei tarvitse tuoda kilpailupaikalle mitään.

Tuomarit

Jaakko Pölkki, Keskimaa Sokos
Jaana Alhonen, Keskimaa Prisma Seppälä
Ulla Salminen, SOK Jollas-instituutti
Mikko Myllymäki, Keski-Suomen löytötavaratoimisto Oy
Pertti Kotovuori, Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMK
Jukka Nylander, Würth Oy
Marko J. Heikkinen, Pohjois-Karjalan ammattiopisto

 

Lajiohjausryhmä

Antti Ritvonen, Jyväskylän ammattiopisto
Heli Juntunen, Jyväskylän ammattiopisto
Ulla Salminen, Jollas Instituutti (Päätuomari)
Anne-Mari Kettunen, Pohjois-karjalan ammattiopisto
Anne Nissinen, Savon aikuis- ja ammattiopisto

 

Yhteistyössä:

 

pkky_verkkoon_145px

 

keskimaa_verkkoon

 

wurth_verkkoon

 

keski-suomen_loytotavaratoimisto_verkoon

 

smkj_verkkoon

 

panda_verkkoon

 

pam_verkkoonjpg