Tiedote: Keski-Suomesta viisi kilpailijaa ammattitaidon MM-kilpailuihin Lontooseen

20.09.2011 09:52

Ammattitaidon MM-kilpailut, WorldSkills, järjestetään Lontoossa 4.-9.10.2011. Suomen maajoukkueeseen kuuluu Jyväskylän koulutuskuntayhtymän oppilaitoksista viisi nuorta ja neljä eksperttiä.

Suomen maajoukkueessa, TeamFinlandissa, ovat mukana Aku Ilola ja Jasu Romo robotiikka-, Maria Suihkonen ravintolapalvelu-, Jenniina Tiikkainen floristiikka- ja Susanna Virtanen painotekniikkalajissa.

Aku Ilola (20) on valmistunut Jyväskylän ammattiopistosta elektroniikka-asentajaksi viime keväänä.

Jasu Romo (20) on valmistunut Jyväskylän ammattiopistosta elektroniikka-asentajaksi vuonna 2010. Hän voitti Suomen mestaruuden elektroniikkalajissa Oulun Taitaja-kilpailuissa vuonna 2010. Tällä hetkellä hän opiskelee Jyväskylän ammattikorkeakoulussa automaatioinsinööriksi.

Maria Suihkonen (21) on osallistunut Jyväskylän ammattiopiston MM-valmennukseen 1,5 vuoden ajan. Hän on valmistunut Jyväskylän ammattiopistosta tarjoilijaksi vuonna 2010, ja työskentelee tällä hetkellä Ravintola Pöllöwaarissa.

Susanna Virtanen (20) suorittaa Jyväskylän ammattiopistossa painajan ammattitutkintoa. Virtanen voitti kultaa painotekniikassa ammattitaidon EM-kilpailuissa joulukuussa 2010. Hän on valmistunut painajaksi Turun ammatti-instituutista, jossa hän myös työskentelee tällä hetkellä.

Kilpailijoiden valmennuksesta vastaa heidän oman alansa valtakunnallinen valmennusyksikkö Jyväskylän ammattiopistossa.

Jenniina Tiikkainen (20) on ollut Jämsän ammattiopiston MM-valmennuksessa kesäkuusta 2011 lähtien. Hän on valmistunut floristiksi Keuda Mäntsälästä vuonna 2010, ja työskentelee tällä hetkellä kukkakauppa Varpukassa Ikaalisissa. Tiikkaisen valmentaja on Jämsän ammattiopiston floristiikan kouluttaja Katri Gummerus.

WorldSkills-tapahtumassa kilpailee lähes tuhat alle 25-vuotiasta nuorta ammattiosaajaa 50 maasta 45 lajissa. Suomen joukkueessa on 46 nuorta, jotka kilpailevat 40 lajissa. Mukana on yksilö-, pari- ja tiimilajeja. Tapahtumaan odotetaan 150 000 kävijää.

MM-kilpailuissa odotettavissa korkea taso

Suomesta ammattitaidon MM-kilpailuissa ovat mukana valmennuksessa parhaiten menestyneet nuoret. Valmennukseen valikoidutaan muun muassa Taitaja-kilpailujen tai suoraan oppilaitosten ja yritysten kautta. Edustuspaikan saaneet nuoret ovat sitoutuneet pitkäjänteiseen valmennukseen, johon kuuluu henkilökohtaista valmentautumista ja maajoukkueleirejä.

MM-kilpailujen tehtävät ovat erittäin vaativia, ja esimerkiksi robotiikkalajissa suomalaisia ammatillisen perustutkinnon suorittaneita vastassa on alan korkeakouluopiskelijoita, jotka valmentautuvat alan yrityksissä.

Vahva panostus osaamisen kehittämiseen

Kilpailijoiden lisäksi Jyväskylästä on valittu Suomen maajoukkueeseen neljä eksperttiä, jotka ovat oman alansa huippuammattilaisia. Ekspertit laativat tehtävät ja arviointikriteerit sekä toimivat kilpailuissa tuomareina.

Jyväskylän ammattiopistosta Lontooseen lähtevät ekspertit ovat Tuija Auramo ravintolapalvelu-, Vesa-Antti Iltola painotekniikka-, ja Keijo Salonen robotiikkalajissa sekä Jyväskylän aikuisopistosta Eila Kiilamaa kondiittorilajissa.

Jyväskylän ammattiopistossa toimii yhteensä 11 Skills Finlandin nimeämää MM-valmentajaa. Kansainvälinen kilpailutoiminta ja toimiminen valtakunnallisessa valmennusverkostossa tuo huippuvalmennuksessa kehitettyjä menetelmiä oppilaitoksen arkeen kaikkien opiskelijoiden ulottuville.

Kansainvälisiä kilpailijoita Jyväskylän Taitaja2012-tapahtumaan

MM-kilpailujen järjestämisoikeudet myöntää kansainvälinen WorldSkills International -järjestö, jonka Suomen edustaja on Skills Finland ry. Kilpailujen ja niihin valmistautumisen avulla edistetään toisen asteen ammatillisen koulutuksen kansainvälistymistä. Kansainvälinen kilpailutoiminta tarjoaa hyvän näköalan opetuksen kansainväliseen vertailuun.

Kansainvälisyys on vahvasti esillä myös ammattitaidon SM-kilpailussa, joka järjestetään Jyväskylässä 24.-26.4.2012. Noin 20 SM-kilpailulajiin odotetaan kansainvälisiä vieraskilpailijoita, jotka tulevat Suomeen mittamaan omaa osaamistaan. Vieraskilpailijat tekevät samat tehtävät ja heitä arvioidaan samoilla kriteereillä, mutta he eivät kilpaile mitaleista.

Suomen Taitaja-kilpailu on kansainvälisellä mittapuulla yksi suurimmista kansallisista ammattitaitokilpailuista. Taitaja2012 Jyväskylä -tapahtuman järjestelyistä vastaa Jyväskylän koulutuskuntayhtymä.

Rehtori Kirsti Kosonen, Jyväskylän ammattiopisto, puh. 040 341 6150.
Kilpailunjohtaja Esko Junttila, Jyväskylän ammattiopisto, puh. 040 341 5603.
MM-kilpailuedustajien haastattelupyynnöt: Niina Luttinen, tiedottaja, puh. 040 341 5133. Kilpailijat haastateltavissa ennen kilpailuun lähtemistä 29. syyskuuta saakka.

Taitaja2012 Jyväskylä on Suomen suurin ammattitaitotapahtuma, jonka kilpailuissa taitojaan mittelee 500 opiskelijaa. Yleisö pääsee seuraamaan ammattiin opiskelevien nuorten SM-kilpailua ja voi samalla tutustua laajasti eri ura- ja koulutusvaihtoehtoihin. Tapahtumassa yritykset kohtaavat nuorten kykyjen joukossa omia tulevaisuuden tekijöitänsä ja nuoret saavat tukea ammatinvalintaan. Tapahtuman teema on tee elämäsi paras valinta.