Tiedote: Keski-Suomen ysiluokkalaiset kisaavat finaalipaikasta Taitaja9-aluekilpailussa

07.12.2011 08:48
Ysiluokkalaisille suunnatun Taitaja9-kädentaitokisan paikalliskarsinnoissa jatkoon selviytyneet joukkueet ottavat toisistaan mittaa Keski-Suomen aluekilpailussa 8. joulukuuta.

Jyväskylän ammattiopistolla järjestettävään aluekilpailuun osallistuu 16 joukkuetta eri puolilta Keski-Suomea. Joukkueet ovat kolmihenkisiä sekajoukkueita. Tänä vuonna Taitaja9-kilpailu on ollut Keski-Suomessa erityisen suosittu, koska finaali järjestetään Jyväskylässä ammattitaidon SM-kilpailun, Taitaja2012-tapahtuman, yhteydessä. Keski-Suomen paikalliskilpailuihin osallistui 99 joukkuetta eli 297 yläkoululaista.

Taitaja9 on peruskoulun yhdeksäsluokkalaisille tarkoitettu valtakunnallinen kilpailu kädentaidoissa. Sen tarkoituksena on herättää peruskoululaisten kiinnostusta kädentaitoja vaativiin ammattialoihin. Samalla kilpailu antaa yläkoulun viimeistä luokkaa käyville mahdollisuuden tutustua ammatillisten oppilaitosten koulutustarjontaan.

Tänä vuonna vietetään Taitaja9-kilpailun 10-vuotisjuhlavuotta. Ensimmäisen kerran kilpailu järjestettiin Espoossa 2.3.2002. Juhlavuoden kunniaksi aluekilpailussa on mukana alkuperäinen kilpailutehtävä, linnunpöntön kokoaminen. Aluekilpailussa on tehtäviä eri opintoaloilta. Kisa käydään ratamaisella tehtäväradalla, jossa kuusi tehtävää nopeimmin suorittanut joukkue saa parhaimmat pisteet.

Aluekilpailun kolme parasta joukkuetta pääsevät finaaliin, joka järjestetään Jyväskylän Paviljongissa Taitaja2012-tapahtuman yhteydessä 24.4.2012. Finaalissa kilpailee 36 joukkuetta eri puolilta Suomea.

Kutsu viestimille

Viestimien edustajat ovat tervetulleita paikan päälle seuraamaan Keski-Suomen aluekilpailua torstaina 8.12. Kilpailu käydään Jyväskylän ammattiopiston Viitaniemen kampuksella D-rakennuksessa klo 10.30-13.00, Viitaniementie 1 A.

Aluekilpailuun osallistuvat seuraavat joukkueet:
Seppolan koulu, joukkue Rollet, Jämsä
Kankarisveden koulu, joukkue Ripeät, Jämsä
Kaukolan koulu, joukkue Kakolan karkurit, Kuhmoinen
Tahkonpolun koulu, joukkue Kolmen kimppa, Pihtipudas
Tahkonpolun koulu, joukkue Purkkapallot, Pihtipudas
Tahkonpolun koulu, joukkue Team AHA, Pihtipudas
Koulunmäen koulu, joukkue Kikkakakkoset, Äänekoski
Laaksolan koulu, joukkue Rolling Melons, Karstula
Koulunmäen koulu, joukkue Taika 9, Äänekoski
Joutsan yhtenäiskoulu, joukkue Mutanttininjat, Joutsa
Kuuhankaveden koulu, joukkue Ratkaisu, Hankasalmi
Vaajakosken koulu, joukkue Gummy bear boys, Jyväskylä
Uuraisten koulukeskus, joukkue NitroMummot, Uurainen
Kuuhankaveden koulu, joukkue Team Juho-Matti, Hankasalmi
Jyväskylän kristillinen koulu, joukkue Unicorns, Jyväskylä
Sydän-Laukaan koulu, joukkue Sydäri1, Laukaa

Lisätiedot:

Koulukoordinaattori Mira Ruth-Viitanen, Taitaja2012-tapahtuma, Jyväskylän ammattiopisto, puh. 040 341 5832.

Taitaja2012 Jyväskylä on Suomen suurin ammattitaitotapahtuma, jonka kilpailuissa taitojaan mittelee 500 opiskelijaa. Yleisö pääsee seuraamaan ammattiin opiskelevien nuorten SM-kilpailua ja voi samalla tutustua laajasti eri ura- ja koulutusvaihtoehtoihin. Tapahtumassa yritykset kohtaavat nuorten kykyjen joukossa omia tulevaisuuden tekijöitänsä ja nuoret saavat tukea ammatinvalintaan. Tapahtuman teema on "Tee elämäsi paras valinta", ja siihen odotetaan 30 000 kävijää.