Tiedote: Artesaanit kisaavat Suomen käsityön museossa pääsystä TaitajaPLUS-finaaliin

25.01.2012 09:59
Ammattitaidon SM-kilpailujen semifinaaleissa avataan uusia uria, kun TaitajaPLUS-lajin semifinaali toteutetaan ensimmäistä kertaa muualla kuin oppilaitosympäristössä. Tämä tapahtuu 31.1. Jyväskylässä Suomen käsityön museossa, jossa artesaanilajin opiskelijat kilpailevat yleisölle avoimessa semifinaalissa.

TaitajaPLUS-ammattitaitokilpailujen lajit on tarkoitettu erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille. Ne järjestetään osana Taitaja - ammattitaidon SM-kilpailua. Kilpailuihin voivat osallistua kaikki, joille on oppilaitoksessa tehty henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma.

TaitajaPLUS-lajit ja niiden määrä voivat vaihdella vuosittain. Vuonna 2012 lajeja ovat artesaanilajin lisäksi kiinteistönhoito ja puhdistuspalvelu.

Itsensä voittamisen kokemuksia

Jyväskylässä järjestettävässä artesaanilajin semifinaalissa kilpailijat suunnittelevat ja piirtävät tai maalaavat oman alansa tuotteen, joka vastaa asiakkaan toivomuksia. Kilpailutehtävän suorittamiseen kilpailijalla on aikaa kolme tuntia. Loppukilpailupaikkaa Taitaja2012-tapahtumassa järjestettävään finaaliin tavoittelee kymmenen kilpailijaa.

Semifinaalin järjestää Bovallius-ammattiopisto yhdessä Suomen käsityön museon kanssa. Erityisopettaja, TaitajaPLUS 2012 lajiperhevastaava Anne Hautala Bovallius-ammattiopistosta toteaa, että Taitaja-kilpailuihin osallistuminen on tärkeä asia erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille.

"Kyse on yhdenvertaisuudesta. Opiskelijoille kilpailuun osallistuminen ja valmistautuminen tarjoaa itsensä voittamisen kokemuksia ja mahdollisuuden kehittää ammatillista osaamistaan aivan kuten muissakin Taitaja-lajeissa. Suomen käsityön museo tarjoaa semifinaalille vielä erityisen hienot puitteet, ja yleisön edessä kilpailu valmistaa opiskelijoita hyvin Taitaja-finaaliin."

Museolehtori Raija Manninen Suomen käsityön museosta sanoo, että Taitaja-kilpailun semifinaali sopii luontevasti järjestettäväksi museossa, joka toimii aktiivisessa vuorovaikutuksessa ympäröivän yhteiskunnan kanssa ja tekee yhteistyötä erilaisten toimijoiden kanssa käsityön arvostuksen ja näkyvyyden edistämiseksi.

"Artesaanilajin semifinaali on osa tätä työtä. Katsomme myös, että museo kuuluu kaikille ja kaikilla pitää olla mahdollisuus osallistua ja saada elämyksiä täältä. Siksi tilojen tarjoaminen juuri TaitajaPLUS-lajin semifinaalille sopii meille erittäin hyvin. Muiden Jyväskylän museoiden tapaan olemme panostaneet tilojemme ja palvelujemme esteettömyyteen jo vuodesta 2002 lähtien. "

Kohti Taitaja2012 Jyväskylää

Taitaja2012 on yksi tämän vuoden suurimmista tapahtumista Keski-Suomessa. Tapahtumaan odotetaan 30 000 kävijää. Ammattitaidon SM-kilpailussa oman alansa Suomen mestaruudesta kilpailee 400 nuorta 42 alalta. Tapahtuman yhteydessä järjestetään erityistä tukea tarvitsevien TaitajaPLUS-ammattitaitokilpailut sekä Taitaja9-kilpailu, jossa 100 peruskoulun yhdeksäsluokkalaista kilpailee kädentaidoissa.

Taitaja2012 Jyväskylä -tapahtuman järjestää Jyväskylän koulutuskuntayhtymä yhteistyössä Keski-Suomen elinkeinoelämän ja oppilaitosten kanssa. Taitajan taustaorganisaationa toimii Skills Finland ry. Tapahtumaan on vapaa pääsy.

TaitajaPLUS artesaanilajin semifinaalille tilat tarjoava Suomen käsityön museo on käsityön ja käsiteollisuuden asiantuntija ja valtakunnallinen erikoismuseo. Museo edistää käsityön arvostusta ja tukee käsityöläisyyttä ammattina, harrastuksena ja taiteena sekä kannustaa luovaan yrittäjyyteen. Semifinaalin aikaan museossa on esillä NowHere Finland 2012 -näyttely, jossa on esillä ajankohtaista muotoilua eri puolta Suomea. Muoto Koossa -näyttely ja museokauppa esittelevät keskisuomalaista muotoilua ja ammattikäsityötä. Pohjakerroksen perusnäyttelyissä voi aistia mennyttä arkea ja ihastella juhlavia kansallispukuja.

Lisätietoja

- Kilpailunjohtaja Esko Junttila, Taitaja2012-tapahtuma, Jyväskylän ammattiopisto, puh. 040 341 5603
- TaitajaPLUS 2012 lajiperhevastaava Anne Hautala, Bovallius-ammattiopisto, puh. 0400 206 700 tai TaitajaPLUS 2012 lajiperhevastaava Miiko Taka, Bovallius-ammattiopisto, puh. 040 758 5794,TaitajaPLUS artesaanilajin semifinaali
- Museolehtori Raija Manninen, Suomen käsityön museo, puh. (014) 26 64376, 040 502 2887