Yhteistyökumppanien tiedote: Huippunykyaikainen rekkasimulaattori – Poveri-simulaatiovaunu Taitaja2012-tapahtumassa ensimmäistä kertaa logistiikka-alan loppukilpailussa

20.04.2012 09:02
Itä- Suomeen viime keväänä viiden oppilaitoksen yhteiskäyttöön hankittu POVERI- simulaatiovaunu on ensimmäistä kertaa logistiikka-alan Taitaja2012-loppukilpailussa. Yksi kilpailutehtävä suoritetaan simulaattorilla.

Yleisöllä on mahdollisuus tutustua vaunuun keskiviikkona 25.4. klo 13.00-16.00 ja torstaina klo 09.00-14.00.

Etelä-Savon ammattiopisto, Savonlinnan ammatti- ja aikuisopisto, Pohjois-Karjalan ammattiopisto, Savon ammatti- ja aikuisopisto sekä Ylä-Savon ammattiopisto ovat hankkineet yhteiskäyttöön Suomen nykyaikaisimman kuljetusalan oppimisympäristön, joka on ainoa laatuaan Suomessa. Rekan puoliperävaunuun rakennettu oppimisympäristö sisältää korkeatasoisen simulaattorin, nykyaikaisella teknologialla varustetun luokan, opettajan tilan ja palautetilan.Hankinnan taustalla on ESR-rahoitteinen Poveri-hanke sekä EAKR -rahoitteinen Rekkasimulaattori, Itä-Suomen siirrettävä logistiikka-alan oppimisympäristön hankinta -hanke. Hankkeiden avulla kehitetään logistiikka-alan koulutusta Itä-Suomessa. Hankkeiden hallinnoijana toimii Etelä-Savon ammattiopisto.

Poveri-simulaattorivaunun hyödyntäminen
logistiikka-alan koulutuksessa

Perävaunuun rakennetusta kokonaisuudesta muodostuu kokonaisvaltainen logistiikka-alan oppimisympäristö. Rekan sisään on rakennettu simulaattori, nykyteknologialla varustettu luokka, opettajan tila (josta voi ohjata sekä simulaattorilla että luokkatilassa tapahtuvaa oppimista) sekä palautetila (mahdollistaa oppimistilanteiden käymisen läpi kahdestaan opiskelijan kanssa).Huipputeknologiaan perustuvaa rekkasimulaattoria tullaan käyttämään oppilaitosten kuljetusalan nuoriso- ja aikuiskoulutuksissa. Kuljetusalan yritysten henkilöstökoulutuksiin liikkuva oppimisympäristö siirretään sinne, missä koulutustarve Itä-Suomessa sijaitsee. Tehdyn hankinnan avulla kouluttaja kirjaimellisesti ajaa yrityksen luo. Näin henkilöstökoulutus saa simulaattorin ansiosta joustavuuden osalta täysin uuden merkityksen.

Simulaattorissa voidaan simuloida 12 erilaista raskasta ajoneuvoa. Käytännössä simulaattori tekee aidosti kaiken sen, mitä rekka voi ylipäätään liikenteessä tehdä. Simulaattorilla voidaan opetella asioita, joiden harjoitteluun aidossa ympäristössä sisältyy merkittäviä turvallisuusriskejä, kuten renkaan puhkeamista tai muita yllättäviä tilanteita. Sivupeileinä toimivat TV-monitorit, joihin heijastuu "aitoa" kuvaa rekan "ajamasta" ympäristöstä. Opetustilanteessa voidaan käyttää useita erilaisia ajo-olosuhteita: liukkautta, tuulta, sadetta, pimeyttä jne.

Simulaattorille on luotu vuosikalenteri, jonka avulla varmistetaan simulaattorin tehokas ja tasapuolinen käyttö eri osapuolten välillä. Kaikilla hankkeeseen osallistuneilla oppilaitoksilla on simulaattorin käyttöön koulutettu vastuuopettaja, joka vastaa oppimisympäristön käytöstä sekä muiden käyttäjien perehdyttämisestä.

projektipäällikkö Ossi Malhonen, Sähköpostiosoite on suojattu roskapostiohjelmia vastaan, Javascript-tuen tulee olla päällä nähdäksesi osoitteen , puh. 044 711 5327projektiasiantuntija Pekka A. Antikainen, Sähköpostiosoite on suojattu roskapostiohjelmia vastaan, Javascript-tuen tulee olla päällä nähdäksesi osoitteen , puh. 044 711 5273kotisivut: www.poverihanke.eu