Tiedote: Minttu Tuure Ruokolahdelta tähtää Suomen parhaaksi laborantiksi

24.04.2012 14:47

1335260087-laborantti_minttu_tuure_500

Laboranttilajiin osallistuva Minttu Tuure Etelä-Karjalan ammattiopistosta Imatralta. (Kuva: Lina Markkanen).

Ammattitaidon SM-kilpailut ovat täydessä vauhdissa Jyväskylässä. Kolme päivää kestävässä kilpailussa 400 kilpailijaa tavoittelee Suomen mestaruutta 42 lajissa.

Ruokolahtelainen Minttu Tuure kilpailee ammattitaidon SM-kilpailussa laboranttilajissa. Etelä-Karjalan ammattiopistossa opiskeleva Minttu oli tyytyväinen suoritukseensa ensimmäisen kilpailupäivän puolivälissä.

"Osa tehtävistä on toisen vuoden opiskelijalle haastavia, mutta perusasiat hallitsemalla pärjää kyllä hienosti. Tärkeintä on olla tarkka ja pysyä rauhallisena", Minttu Tuure kuvailee kisatunnelmia.

Laboranttilajin kilpailutehtävissä tutkitaan arkipäiväisiä elintarvike- ja juomavesinäytteitä. SM-kilpailun finaaliin on selviytynyt seitsemän kilpailijaa.

"Suuri kilpailu jännitti etukäteen, mutta jännitys hävisi heti, kun pääsin tekemään kilpailutehtäviä. Todella hauskaa on nähdä, kuinka hyvä on omalla alallaan", laborantiksi opiskeleva Minttu kertoo.

Taitaja2012 Ammattitaidon SM-kilpailu alkoi Jyväskylässä tiistaina. Tulokset ovat selvillä torstaina noin kello 18. Taitaja on Suomen suurin koulutusalan vuosittain järjestettävä tapahtuma. Tänä vuonna se järjestetään Jyväskylän Paviljongissa, jonne odotetaan kolmen päivän aikana noin 30 000 kävijää.

Tiedoksi toimituksille:

Kuva haastateltavasta löytyy osoitteesta www.taitaja2012.fi/kuvat laboranttilajin kuvista. Keskiviikkoiltaan mennessä kuvapankista löytyvät kuvat kaikista kilpailijoista.

Laboranttilajin lajivastaava: Opettaja Tuija Nurminen, Taitaja2012-tapahtuma, Jyväskylän ammattiopisto, puh. 040 341 5730
Yhteys opiskelijaan: Opettaja Eija Karhunen, Etelä-Karjalan ammattiopisto, puh. 040 686 4366
Tiedottaja Niina Luttinen, Taitaja2012-tapahtuma, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä, puh. 040 341 5133

Nettisivut: www.taitaja2012.fi
Taustamateriaalia viestimille://www.taitaja2012.fi/fi/tiedotus/taustamateriaalia-viestimille
Kuvapankki: www.taitaja2012.fi/kuvat. Kuvapankkiin kuvataan kaikki SM-kilpailijat kilpailutilanteessa ja tapahtumakuvia (painokelpoisia).
Sosiaalinen media: facebook.com/taitaja2012 ja twitter.com/taitaja2012

Taitaja2012 on suurin koulutusalan vuosittainen tapahtuma Suomessa. Tapahtumaan odotetaan 30 000 kävijää. Ammattitaidon SM-kilpailussa oman alansa Suomen mestaruudesta kilpailee 400 nuorta 42 alalta. Tapahtuman yhteydessä järjestetään erityistä tukea tarvitsevien TaitajaPLUS-ammattitaitokilpailu sekä Taitaja9-kilpailu, jossa 100 yhdeksäsluokkalaista kilpailee kädentaidoissa.

Jyväskylän koulutuskuntayhtymä on 22 000 ammatillisen koulutuksen opiskelijan ja lukiolaisen koulutuksen järjestäjä. Kuntayhtymän ammatillisia oppilaitoksia ovat Jyväskylän aikuisopisto, Jyväskylän ammattiopisto, Jämsän ammattiopisto, Jyväskylän oppisopimuskeskus ja Jyväskylän liikenneopettajaopisto. Kuntayhtymän lukiot ovat Cygnaeus-lukio, Jyväskylän aikuislukio, Jyväskylän Lyseon lukio, Sepän lukio, Tikkakosken lukio ja Voionmaan lukio.

Taitaja2012 Ammattitaidon SM-kilpailu 24.-26.4. Jyväskylän Paviljongissa, ti klo 9-17, ke klo 9-18 ja to klo 8-14. Tapahtumaan on vapaa pääsy.