Tiedote: Tamperelainen Sonja Lehtimäki pyrkii painotekniikan taitajaksi

24.04.2012 15:04

painotekniikka_sonja_lehtimki_tampereen_ammattiopisto_500

Sonja Lehtimäki Tampereen ammattiopistosta valmistelee painotekniikan tehtävää (kuva: Minna Koponen).

Ammattitaidon SM-kilpailut ovat täydessä vauhdissa Jyväskylässä. Kolme päivää kestävässä kilpailussa 400 kilpailijaa tavoittelee Suomen mestaruutta 42 lajissa.

Tampereen ammattiopistossa painotekniikkaa opiskeleva Sonja Lehtimäki on tyytyväinen aloitukseensa ammattitaidon SM-kilpailuissa Jyväskylässä. Isossa kilpailussa kilpaileminen tuntuu Lehtimäen mielestä mukavalta. Kisajännityskin hävisi heti kun kilpailu käynnistyi.

Painotekniikan kilpailussa opiskelijat näyttävät taitojaan muun muassa offsetpainotehtävässä, suurkuvatulostuksessa, digipainamisessa sekä jälkikäsittelyssä. Kilpailutehtävissä painotöitä tehdään oikeille asiakkaille. Mukana ammattitaidon SM-kilpailun loppukilpailussa on kuusi kilpailijaa.

"Kisa on alkanut omalta osaltani hyvin. Etenkin offsetpaino tuntui helpolta, mutta muissa riittääkin sitten haastetta. Koulussa olemme tehneet aikaisemminkin oikeita asiakastöitä, joten se ei ainakaan minulle tuo lisäpaineita kisaan", Lehtimäki kertoo kisatunnelmia ensimmäisen kilpailupäivän puolivälissä.

Sonja Lehtimäki opiskelee painotekniikkaa Tampereen ammattiopistossa kolmatta vuotta ja valmistuu painotuotantoassistentiksi tänä keväänä. Kaikkiaan Tampereen ammattiopistosta on loppukilpailussa mukana 10 kilpailijaa.

Taitaja2012 Ammattitaidon SM-kilpailu alkoi Jyväskylässä tiistaina. Tulokset ovat selvillä torstaina noin kello 18. Taitaja on Suomen suurin koulutusalan vuosittain järjestettävä tapahtuma. Tänä vuonna se järjestetään Jyväskylän Paviljongissa, jonne odotetaan kolmen päivän aikana noin 30 000 kävijää.

Tiedoksi toimituksille: kuva haastateltavasta löytyy osoitteesta http://media.taitaja2012.fi/kuvat/Lajit/Painotekniikka/. Keskiviikkoiltaan mennessä kuvapankista löytyvät kuvat kaikista kilpailijoista.

Painotekniikka-lajin lajivastaava: Opettaja Hannu Mäkinen, Taitaja2012-tapahtuma, Jyväskylän ammattiopisto, puh. 040 341 5668
Yhteys opiskelijaan: Opettaja Juha Tallberg, Tampereen ammattiopisto, puh. 040 801 6736
Tiedottaja Niina Luttinen, Taitaja2012-tapahtuma, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä, puh. 040 341 5133

Nettisivut: www.taitaja2012.fi
Taustamateriaalia viestimille://www.taitaja2012.fi/fi/tiedotus/taustamateriaalia-viestimille
Kuvapankki: www.taitaja2012.fi/kuvat. Kuvapankkiin kuvataan kaikki SM-kilpailijat kilpailutilanteessa ja tapahtumakuvia (painokelpoisia).
Sosiaalinen media: facebook.com/taitaja2012 ja twitter.com/taitaja2012

Taitaja2012 on suurin koulutusalan vuosittainen tapahtuma Suomessa. Tapahtumaan odotetaan 30 000 kävijää. Ammattitaidon SM-kilpailussa oman alansa Suomen mestaruudesta kilpailee 400 nuorta 42 alalta. Tapahtuman yhteydessä järjestetään erityistä tukea tarvitsevien TaitajaPLUS-ammattitaitokilpailu sekä Taitaja9-kilpailu, jossa 100 yhdeksäsluokkalaista kilpailee kädentaidoissa.

Jyväskylän koulutuskuntayhtymä on 22 000 ammatillisen koulutuksen opiskelijan ja lukiolaisen koulutuksen järjestäjä. Kuntayhtymän ammatillisia oppilaitoksia ovat Jyväskylän aikuisopisto, Jyväskylän ammattiopisto, Jämsän ammattiopisto, Jyväskylän oppisopimuskeskus ja Jyväskylän liikenneopettajaopisto. Kuntayhtymän lukiot ovat Cygnaeus-lukio, Jyväskylän aikuislukio, Jyväskylän Lyseon lukio, Sepän lukio, Tikkakosken lukio ja Voionmaan lukio.

Taitaja2012 Ammattitaidon SM-kilpailu 24.-26.4. Jyväskylän Paviljongissa, ti klo 9-17, ke klo 9-18 ja to klo 8-14. Tapahtumaan on vapaa pääsy.