Tiedote: Taitaja-semifinaaleja järjestetään tammikuussa eri puolilla Suomea

12.01.2011 10:08
semifinaalit_uutiskuva

Keski-Suomessa 25 karsintakilpailua pukuompelusta putkiasennukseen

Taitaja2011-ammattitaitokilpailun semifinaalit ovat parhaillaan käynnistymässä ympäri Suomea. Kilpailuihin ilmoittautui ennätysmäärä osallistujia. Lähes 1600 kisaajan joukosta karsitaan SM-finaaliin yksilölajeissa kahdeksan parasta kilpailijaa. Pari- ja joukkuelajeissa finaaliin karsitaan kahdeksan parasta paria tai joukkuetta.

SM-kilpailujen finaalit järjestetään Kuopiossa 3.-5.5.2011. Taitaja-tapahtuman semifinaalikarsintoihin osallistuvat lähes kaikki monialaiset ammatilliset oppilaitokset Suomessa. Alle 20-vuotiaat ammatillisessa koulutuksessa olevat nuoret kilpailevat yli neljässäkymmenessä lajissa, pukuompelusta putkiasennukseen.

Keski-Suomessa kisataan 25 lajissa

Keski-Suomessa järjestetään 25 semifinaalia, joista suurimman osan järjestävät Jyväskylän ja Jämsän ammattiopistot. Yleisö ja viestimien edustajat ovat tervetulleita seuraamaan Jyväskylän ammattiopiston järjestämää somistamisen semifinaalia Sokoksella 25.-26.1. sekä Jämsän ammattiopiston järjestämää viherrakentamisen semifinaalia Viherlandiassa 2.2. Jyväskylän ammattiopisto järjestää myös autonasennuksen ja autokorinkorjauksen semifinaalit Helsingin messukeskuksessa Auto ja Korjaamo -messujen yhteydessä (27.1.-29.1.2011).

Muita Jyväskylässä käytävien semifinaalikarsintojen järjestäjiä ovat Helsingin palvelualojen oppilaitos (pukuompelu), Ylä-Savon ammattiopisto (talonrakennus: kirvestyöt) sekä Savon ammatti- ja aikuisopisto (talonrakennus: muuraus ja laatoitus). Pohjoisen Keski-Suomen Oppimiskeskus järjestää koneenasennuksen ja kunnossapidon semifinaalin Iisalmessa.

Taitaja-kisojen yhteydessä järjestetään erityistä tukea tarvitsevien TaitajaPLUS -ammattitaitokilpailut, jonka lajeja vuonna 2011 ovat kiinteistönhoito, puhdistuspalvelu sekä kokki ja tarjoilija. Bovallius-ammattiopisto järjestää puhdistuspalvelun TaitajaPLUS-semifinaalin Laukaan toimipaikassaan 25.1.

Kilpailutoiminta lisää yhteistyötä

Ammattitaitokilpailutoiminnasta vastaa Skills Finland ry. Sen ammattitaitokilpailuihin kuuluu kolme kansallista ja kolme kansainvälistä kilpailua. Taitaja-kilpailujen tavoitteena on nostaa esille ikäluokkansa parhaat ammattiosaajat ja kannustaa nuoria osaamisensa kehittämiseen ja yrittäjyyteen. Kilpailutoiminnan avulla kehitetään ammatillista koulutusta sekä tiivistetään koulutuksen ja työelämän välistä yhteistyötä.

Menestys SM-kilpailussa voi avata ovia myös kansainvälisille kilpakentille. Taitaja-kilpailujen kautta moni nuori ammattilainen pääsee mukaan valmennukseen hiomaan osaamistaan ammattitaidon EM- ja MM-kilpailuja varten.

Jyväskylän ammattiopistossa painotekniikkaa opiskeleva Susanna Virtanen voitti Euroopan mestaruuden joulukuussa 2010 Lissabonin EM-kilpailuissa. Viime vuonna suomalaiset nuoret toivat kotiin kaksi maailmanmestaruutta, yhden hopean ja kaksi pronssia Calgaryn MM-kisoista. Seuraavan kerran ammattitaidon MM-titteleistä kisataan Lontoossa lokakuussa 2011.

Semifinaalien paikkakunnat ja aikataulut on julkaistu Taitaja2011-nettisivuilla osoitteessa http://www.taitaja2011.fi/fi/semifinaalit

Esko Junttila, puh. 040 341 5603, Jyväskylän ammattiopisto, projektipäällikkö
Pia Kotro, puh. 040 341 5807, opettaja, Jyväskylän ammattiopisto, somistamisen semifinaali
Heli Aho, puh. 040 341 4313, opettaja Jämsän ammattiopisto, viherrakentamisen semifinaali

Taitaja on vuosittainen ammatillisen koulutuksen suurtapahtuma, jossa ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevat, kilpailuvuonna korkeintaan 20-vuotta täyttävät nuoret kilpailevat n. 40 eri alan Suomen mestaruuksista. Savon koulutuskuntayhtymä ja Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä järjestävät 3.-5.5.2011 yhdessä alueen elinkeinoelämän kanssa Taitaja2011-kilpailun Kuopiossa www.taitaja2011.fi. Taitajan taustaorganisaationa toimii Skills Finland ry.