Käsityökilpailun on hyvä hankkia itselleen sopiva sponsori, jotta sillä on riittävästi varaa järjestää näyttävä ja kiinnostava kilpailu. Myös sponsori hyötyy sponsoritoiminnasta monin tavoin. Kerromme tässä artikkelissa millaisia potentiaalisia käsityökilpailujen sponsoreita on olemassa ja millaisia hyötyjä sponsoritoiminnasta on molemmille osapuolille.

Potentiaalisia tahoja, jotka voivat olla kiinnostuneita käsityökilpailujen sponsoroinnista

Monenlaiset käsityöalan toimijat voivat olla kiinnostuneita toimimaan käsityökilpailujen sponsoreina. Esimerkiksi käsityökilpailua, jossa kisattiin Suomen hienoimpien pandasukkien tittelistä Ähtärissä asuvien pandakaverusten Lumin ja Pyryn innoittamina, sponsorina toimi Lankava.

Lankava on käsityöihmisille suunnattu varkkokauppa, josta löytyy laaja lankavalikoima erilaisiin käsityötarpeisiin. Kaupasta löytyy myös monenlaisia muita käsityömateriaaleja ja -ohjeita. Käsityökilpailun kautta Lankava Oy sai runsaasti näkyvyyttä ja käsityöihmiset tulivat siitä entistä enemmän tietoisiksi. Esimerkiksi kangaskauppa voisi tuoda itseään esiin ompeluun liittyvässä käsityökilpailussa Lankavan tavoin ja tämän alan kilpailuissa onkin monia mahdollisuuksia löytää sponsoreita.

Nettikasinot, kuten yoyocasino.org, sponsoroivat hyvin monenlaisia tapahtumia. Ehkäpä tulevaisuudessa ne innostuvat sponsoroimaan myös käsityökilpailuja, ovathan nämä molemmat nyt kovin suosittuja ja trendikkäitä vapaa-ajanviettovaihtoehtoja.

Käsityökilpailujen sponsoroinnin hyödyt

Käsityökilpailujen sponsorointi hyödyttää kilpailun järjestäjää ja sponsoria. Kilpailun järjestäjälle se tarjoaa varoja, joita sillä ei muutoin välttämättä olisi. Näin kilpailusta tulee entistäkin parempi ja se saa entistä enemmän näkyvyyttä.

Myös sponsori saa kilpailun kautta näkyvyyttä. Erityisesti saman alan toimija, kuten vaikkapa kangas- tai muu käsityökauppa, saa erityisen paljon näkyvyyttä kisojen sponsorina. Tätä kautta se voi saada lisää asiakkaita ja ainakin se nousee entistä paremmin käsityöharrastajien tietoisuuteen. Etenkin verkossa toimivalle käsityöalan yritykselle tällä voi olla suuri merkitys. Moni yritys kokeekin, että käsityökilpailun sponsorointi ei ole suinkaan hukkaan heitettyä rahaa, vaan itse asiassa se on parhaimmillaan yllättävänkin edullista mainosta yritykselle. Tässä mainostavassa on usein hinta-laatu kohdillaan! Sponsorointi voi myös auttaa solmimaan uusia tärkeitä kumppanuuksia ja laajentamaan omaa verkostoa.

Välillisesti sponsorointi hyödyttää myös kisoihin osallistujia ja kisojen yleisöä. Kun rahaa on käytössä riittävästi, saa tavallista useampi tiedon kilpailusta ja voi ottaa siihen osaa. Sama koskee yleisöä. Hyvin organisoidut kilpailut tarjoavat yleensä yleisöllekin tavallista enemmän nähtävää ja koettavaa!